Одним з впізнаваних символів українського націоналізму є так званий Донцовський Звір. Це малюнок, що активно популяризовував ідеолог Дмитро Донцов спершу як логотип журналу «Вістник», а згодом книги «Націоналізм» та всього свого творчого доробку.
Для Донцова Звір був тваринним уособленням українця нового типу – шляхетного, хороброго, непіддатливого. Одночасно ця «вовча голова» виступала ще й тотемом-талісманом всієї української нації загалом. Тим самим національним символом, Звіром Nації.
Раніше я публікував детальну історію появи та популяризації Звіра від задуму в 1933 році до нинішнього часу. Рекомендую ознайомитись з нею за посиланням. Ця ж стаття присвячена тому, як Донцовський Звір змінювався з плином часу – графічно та стилістично. Вийшов своєрідний ілюстрований каталог, де біля кожного зображення є також посилання на PNG файл конкретного малюнку тієї чи іншої варіації Звіра. Використовуйте їх на власний розсуд з доброчесними мотивами.
Оригінальний Звір
[PNG-файл]
Малюнок «вовчої голови», яка увійшла в історію як Донцовський Звір, створив художник Микола Бутович в 1933 році на прохання Дмитра Донцова. Цей Звір використовувався в якості логотипа періодичного видання «Вістник» в 1933-1939 роках. З вишкіренними зубами та хижою ухмилкою, з обрисом вуха, він завжди зображався в ідеально рівному колі як символі життєвого простору нації. В кутку композиції митець залишив свій автограф М.Б. [Микола Бутович]. В 1966 році оригінальний Звір став емблемою третього видання книги «Націоналізм».
Книжковий Звір
[PNG-файл]
Донцовська ідеологія мала значне поширення на теренах Галичини в 1930-х роках, і для її пропагування була заснована окрема книжкова серія – Книгозбірня Вістника, пізніше перейменована в Квартальник Вістника. Для неї Бутович виконав легкий редизайн Звіра, зробивши його більш масивним та додавши обрис ока, водночас прибравши інші деталі. Значно пізніше, в 1958 році, саме цей Звір потрапив на обкладинку другого видання праці «Націоналізм».
Емігрантський Звір
[PNG-файл]
Після закінчення Другої світової війни донцовські ідеї мали розвиток лише на чужині – від Німеччини й Англії до Канади та США. В оформленні книжок про Дмитра Донцова широко використовувався оновлений Звір. Вочевидь художник – чи художники – малювали його по памʼяті. Зник підпис Бутовича та коло, а риси стали гібридними – є і окно з книжкової варіації, і фірмова посмішка та вухо з оригіналу.
Юнацький Звір
[PNG-файл]
Нового гібрида намалювали для обкладинки праці історика Михайла Сосновського – в 1974 році він опублікував біографію Дмитра Донцова під назвою «Політичний портрет». Залишилось коло, проте відсутність фірмового підпису «М.Б.» говорить про інше авторство. У відновленній незалежній України цього Звіра в своїх проектах широко використовували юнаки та юначки з МНК (Молодіжного Націоналістичного Конгресу). Структура мала стійки звʼязки з ОУН(б), чиє керівництво тоді знаходилось під значним впливом саме донцовської версії націоналізму.
Клубний Звір
[PNG-файл]
З 1990-го року на Заході України почав свою роботу «Клюб прихильників Дм. Донцова», який займався організацією дискусійних зустрічей та друком власного часопису. Своїм логотипом обʼєднання також обрало Звіра – повністю авторського, просто власну інтерпретацію малюнку Бутовича. Вовк вийшов настільки характерний, що пізніше став символом куреня «Вовча ліга» скаутської організації Пласт. Він і досі використовується як пластунами, так і іншими націоналістами, які прагнуть підкреслити свою вірність донцовській ідеології.
Журнальний Звір
[PNG-файл]
Варіціація цього Звіра тісно повʼязана з попередньою. Він зʼявився на сторінках журналу «Націоналіст» в 1994 році. Дописувачами видання були учасники «Клюбу прихильників Дм. Донцова», а зміст часопису на той момент слугував пропаганді цінностей партійної структури УНА-УНСО. Журнал отримав редизайн – і те саме сталось з його «вовчою головою». Новий Звір естетично відсилав на стиль Середньовіччя, нагадуючи лицарський герб минулого.
Самвидатний Звір
[PNG-файл]
Незважаючи на формальне відновлення незалежності України, постать Донцова за совєтською традицією досі була «небажаною» – хоч і не юридично, то неофіційно. Праці ідеолога перевидавали підпільним способом. В той період самвидату митці малювали Звіра по памʼяті, і він природньо відрізнявся як від оригіналу, так і від інших варіацій 1990-х.
Плакатний Звір
[PNG-файл]
На початку 21 сторіччя націоналісти були рушійною силою вуличних протестів в Україні – в принципі, як і сьогодні. На своїх плакатах активісти малювали Звіра найбільш «вовкоподібним» з усіх існуючих варіацій – такого, якого не кожен був здатен ототожнити саме з Донцовським Звіром.
Поетичний Звір
[PNG-файл]
Починаючи з вибуху новітньої російсько-української війни націоналізм як ідеологія пережив суттєве оновлення. Символи з минулого отримали друге життя в новій формі. Поет Юрій Руф використовував власного Донцовського Звіра – його варіація нагадувала істоту з легендарного потойбіччя. Руф загинув добровольцем на фронті, і його Звіра зображують на вуличних муралах в памʼять про митця.
Сучасний Звір
[PNG-файл]
Найбільш впізнавана та найбільш популярна варіація. Зʼявилась на початку 2000-х років, і на сьогоднішній момент є обʼєднавчою для всіх українських націоналістів. Використовується в оформленні перевидань книги «Націоналізм» та як основа для шевронів. Цей Донцовський Звір навіть називається по-особливому – Звір Nації. Є також офіційним логотипом ультраправого бренду CNSL CULT.
Звичайно, цей список далеко не повний. Український націоналістичний рух завжди розвивався й продовжує розвиватись як рух децентралізованих організацій. Спільна для всіх символіка отримує нові інтерпретації та відмінності в графічному зображенні.
Якщо цей перелік варто оновити за рахунок інших варіацій Донцовського Звіра, пишіть мені на пошту: acrainsua@gmail.com